Symbol PAO: Čo znamená otvorený téglik s číslicou na kozmetike?

Väčšina z nás je zvyknutá sledovať dobu spotreby. Minimálnu dobu spotreby môžeme sledovať najčastejšie pri potravinách, výživových doplnkoch alebo liekoch. Lenže viete, že svoju odporúčanú dobu spotreby má oveľa viac produktov? Majú ju napríklad minerálne vody. Ale čo by vám možno nenapadlo je, že minimálnu dobu spotreby majú aj krémy a kozmetika. A pravdepodobne ste ju na obale už videli. Nie je to dátum, ale otvorený téglik, takzvaný symbol PAO "Period after opening symbol vector" alebo tiež "period after opening".

PAO_Symbol

Čo presne symbol PAO znamená?

Symbol PAO, čiže otvorený téglik na obale kozmetiky, napríklad na kréme, by sme mohli označiť ako dátum trvanlivosti po otvorení. Súčasťou symbolu je tiež číslica, najčastejšie "12 M" – tá hovorí, že kozmetiku s týmto symbolom by ste mali spotrebovať do 12 mesiacov po otvorení. Ak by na obale bolo "24 M", ide o odporúčanú dobu spotreby 24 mesiacov.

"Tento symbol udáva dobu, do kedy je výrobok po otvorení bezpečný a môže sa používať bez rizika poškodenia zdravia."

Naopak, symbol PAO nemusí mať všetka kozmetika alebo podobné výrobky. Predovšetkým ide o tú kozmetiku, ktorá ani po otvorení nemení z dlhodobého hľadiska svoju kvalitu, prípadne nedochádza k akejkoľvek zmene – typicky k zmene pH, vyššiemu obsahu pH, vyššiemu obsahu alkoholu a podobne.

Čo keď nevidím PAO symbol, ale klasický dátum

Ide o dva úplne odlišné symboly na kozmetike. Zatiaľ čo klasický dátum je minimálna trvanlivosť, PAO symbol označuje odporúčanú dobu spotreby po otvorení. Klasický dátum trvanlivosti kozmetiky je rovnaký, ako napríklad u potravín. Čiže po prekročení dátumu vytlačeného na produkte nie je odporúčané produkt používať alebo aplikovať bez ohľadu na to, či je otvorený, alebo nie.

Naopak, PAO symbol kozmetiky sa používa u drogistického tovaru, ktorý vydrží zatvorený bez akejkoľvek zmeny stavu minimálne 30 mesiacov. Prakticky sa tak do otvorenia jeho vlastnosti nijak nemenia.

Čo robiť, keď kozmetiku nestíhate spotrebovať?

Možno si hovoríte, či je skutočne nutné kozmetiku prestať používať po uplynutí času otvorenia. My odporúčame zlikvidovať ju a kúpiť si novú – dôvod je jasný, a to vaše zdravie. Nielenže takáto kozmetika už nie je účinná, ale tiež by sa vám jej používanie nemuselo vôbec vyplatiť. Mohla by vám spôsobiť podráždenie pokožky, alergickú reakciu a ďalšie problémy.

Vyhnite sa zbytočnému vyhadzovaniu kozmetiky

Výroba kozmetiky nie je ekologická, preto šetrite prírodu a snažte sa kozmetiku vyhadzovať čo najmenej – rovnako ako všetko ostatné. Naša prírodná kozmetika sa snaží planétu zaťažovať menej, no aj napriek tomu má dopad na životné prostredie, aj keď výrazne menší. Pokúste sa vždy kozmetiku nakupovať tak, aby ste ju spotrebovali a nevyhadzovali. Napríklad, skúste menšie balenie, menej špecifické prípravky a naopak, vyskúšajte viac univerzálne produkty. Nedávajte kozmetiku niekam, kde na ňu zabudnete a podobne.

TIP na záver

Častým problémom je, že si nepamätáme, kedy sme aký krém otvorili. Väčšinou ho síce stihneme spotrebovať, ale nemusí to tak byť pri každom. Preto si na obal fixkou napíšte dátum, kedy ste kozmetiku otvorili alebo použili – bohato stačí mesiac a rok. Potom budete pri upratovaní vedieť, ktorú kozmetiku vyhodiť a akú môžete ešte používať. Jednoduchá rada, ktorá vám ušetrí veľa zbytočných starostí.

Zdroje