Krvný tlak: čo znižuje vysoký krvný tlak?

Krvný tlak je ukazovateľ, ktorý znázorňuje, akou silou pôsobí krv na stenu ciev, ktorými preteká. Vysoký krvný tlak môže byť nebezpečný rovnako ako nízky krvný tlak. Krvný tlak sa, samozrejme, mení a nie je po celý život rovnaký. Premennými sú predovšetkým vek, psychické a fyzické rozpoloženie, teplota okolitého prostredia a ďalšie. Pozrite sa, aký je normálny tlak a čo robiť v prípade nízkeho alebo naopak vysokého krvného tlaku.

Česká spoločnosť pre hypertenziu (vysoký tlak) uviedla, že podľa štatistiky nevie až 25 % Čechov o tom, že majú vysoký krvný tlak.

Kedy merať krvný tlak?

Ak si chcete zmerať krvný tlak, rozhodne by ste to mali robiť systematicky opakovane. Ideálna doba, kedy merať tlak prakticky neexistuje. Dôležité je ale tlak merať opakovane a v rovnaký čas. Pretože by sa mal krvný tlak najlepšie merať dvakrát denne, odporúčame ako vhodný čas, kedy merať krvný tlak, ráno večer. Ideálne aspoň hodinu pred meraním nepiť alkohol, kofeínové nápoje nefajčiť. Ešte predtým, ako si začnete merať krvný tlak, sa v pokoji na 5 minút posaďte a až potom sa pustite do merania.

co-snizuje-vysoky-krevni-tlak

Zdroj obrázka: Free Vectors, Stock Photos & PSD Downloads | Freepik. Free Vectors, Stock Photos & PSD Downloads | Freepik [online]. Copyright © [cit. 27.06.2021]. Dostupné na: https://www.freepik.com/

Čo ovplyvňuje krvný tlak?

Ako sme už uviedli, pred meraním tlaku rozhodne nepite alkohol, kofeínové nápoje ani nefajčite, pretože sú to veci, ktoré ovplyvňujú krvný tlak. Ďalej sa na krvnom tlaku podpíše aj váš vek. Postupne, starnutím, sa prirodzene zvyšuje váš systolický tlak a znižuje diastolický tlak. Vplyv ale môže mať tiež dedičnosť, obezita a taktiež vysoký príjem soli.

Ak hľadáte, čo spôsobuje vysoký krvný tlak, je to predovšetkým dedičnosť, ale tiež neustála emočná záťaž. Nie je jednoduché odhadnúť, čo spôsobuje vysoký krvný tlak najviac. Predpokladá sa, že je to skôr súhra viacerých faktorov. Presná a jednoznačná príčina vysokého krvného tlaku sa nepodarí odhaliť u viac ako 85 % prípadov. Je ale jasné, že muži sú na vysoký tlak náchylnejší ako ženy.

Čo je vysoký krvný tlak?

Vysoký krvný tlak je označenie opakovane nameraných hodnôt, ktoré sú mimo normálny rozsah. Vysoký krvný tlak je iný u mužov aj u žien. Dieťa má zas iný vysoký tlak ako dospelý. Rovnako aj chorý bude mať iný vyšší krvný tlak. Všeobecne môžeme povedať, že vysoký krvný tlak u dospelých je 140/90. Ak by ste chceli vedieť presne, čo je vysoký krvný tlak, potom sa tento stav dá označiť tiež ako nebezpečný stav, ktorý vás môže dokonca ohroziť na živote. Je nutné okamžite navštíviť lekára.

Všeobecne je väčším problémom príliš vysoká spodná hranica krvného tlaku, pretože označuje minimálny tlak, čiže taký, ktorý obehovú sústavu namáha neustále.

Častá otázka: čo znižuje krvný tlak?

Lekári sa vo svojich ordináciách neustále stretávajú s otázkami typu: čo znižuje krvný tlak, čo na vysoký krvný tlak a podobne. Ak zistíte, že máte vysoký krvný tlak, alebo vám ho zistí lekár, je vhodné navštíviť špecialistu, ktorý sa tejto problematike venuje. Lekár vám navrhne potrebnú liečbu, ktorú by ste mali rešpektovať a dodržovať. Aj napriek tomu je však niekoľko vecí, ktoré sú dobrou prevenciou vysokého tlaku.

Zvýšte svoju dennú dávku pohybu

Choďte sa denne aspoň na 30 minút prejsť, cvičte, behajte, športujte. Pravidelný pohyb pomáha telu lepšie pracovať s kyslíkom a srdce ho potom nemusí tak intenzívne čerpať a okysličovať krv. Pravidelný pohyb je kľúčom, ktorý dlhodobo znižuje vysoký krvný tlak.

Stavte na prírodné výživové doplnky

Príroda je mocná a môže vám pomôcť tiež v znížení krvného tlaku. Prírodné doplnky majú tú výhodu, že nemajú vedľajšie nežiaduce účinky a sú voľne dostupné bez predpisu. Vyskúšať odporúčame napríklad rôzne esencie aromaterapie, ktoré môžu harmonizovať telo a vďaka tomu aj upokojovať zrýchlené búšenie srdca a znižovať vysoký krvný tlak.

Odbúrajte stres

Stres a neustále emocionálne vypätie vám na zdraví nepridá - rovnako je to tiež pri vysokom tlaku. Predovšetkým dlhodobé vystavenie stresu má priamy vplyv na zvýšenie krvného tlaku. Preto sa napríklad naučte rôzne dychové cvičenia a hlboké dýchanie. Vďaka tomu môžete znížiť krvný tlak.

Začnite menej soliť

Nadmerná konzumácia soli má tiež vplyv na zvýšenie krvného tlaku (a nielen jeho). Príliš veľa soli nie je všeobecne zdraviu prospešné. Preto skúste soliť menej. Množstvo soli začnite znižovať postupne. Uvidíte, že to nebude tak ťažké. Vaše telo sa vám poďakuje.

Prevencia je pri vysokom tlaku dôležitá

Prezradili sme vám, čo na vysoký tlak a tieto rady by ste mali dodržovať. Rovnako ako pri akýchkoľvek iných zdravotných problémoch, tak aj v prípade vysokého krvného tlaku je prevencia dôležitá. Rozhodne by ste situáciu s krvným tlakom nemali zľahčovať a ak zistíte, že máte s krvným tlakom problémy, ihneď vyhľadajte lekára - včasná liečba a prípadný zásah sú dôležité.

Zdroje:

Nastavenia cookies

Používame súbory cookie, aby sme vám umožnili pohodlné prehliadanie webovej stránky a vďaka analýze prevádzky webovej stránky neustále zlepšovali jej funkcie, výkon a použiteľnosť

Nevyhnutné (vždy aktívne, nemožno vypnúť)
Tieto cookie sú potrebné na správne fungovanie webovej stránky
Analytické
Pomáhajú nám pochopiť, ako používate webové stránky. Môžeme ich použiť na zlepšenie
Profilovanie (marketing)
Vďaka týmto cookie súborom vám môžeme zobrazovať relevantný obsah a reklamy, ktoré pre vás môžu byť zaujímavé a užitočné